NURT 2010
22 – 26 LISTOPADA 2010
PROGRAM
22 LISTOPADA – PONIEDZIAŁEK
– 16:00
POKAZ FILMÓW – LAUREATÓW NURT 2009
– “AMERYKANIN W PRL” – REŻ. PIOTR MORAWSKI, RYSZARD KACZYŃSKI
– “DOWÓDCA EDELMAN” – REŻ. ARTUR WIĘCEK
(Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Leśna 16)
– 19:00
WERNISAŻ WYSTAWY “KIEŚLOWSKI. ŚLADY. PAMIĘĆ”
ORAZ PLAKATÓW FILMÓW KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO
(Galeria Sztuki Współczesnej “WINDA” oraz Duże Foyer)
Wystawa zrealizowana dzięki Muzeum Kinematografii w Łodzi.
– 20:00
FILMOWY POKAZ SPECJALNY:
(filmy dokumentalne poświęcone Krzysztofowi Kieślowskiemu)
– “KRZYSIEK KIEŚLOWSKI” REŻ. WOJCIECH MALINOWSKI
Roman Kieślowski, ojciec reżysera, przez 20 lat chorował na gruźlicę, na którą zapadł w czasie wojny. Choroba uniemożliwiła mu normalne życie, skomplikowała też bytowanie całej rodziny. Często przebywał w sanatoriach, a wówczas żona wraz z synem i córką przenosiła się w ich pobliże, gdzie podejmowała pracę urzędniczki. Tak w latach 50. Krzysztof Kieślowski trafił do Sokołowska, pierwszego w świecie – jak wspomina lekarz chorób płuc Stanisław Domin – ośrodka sanatoryjnego, na którym wzorowali się walczący z gruźlicą w całej Europie. Autor filmu wraz ze Stanisławem Górskim, dawnym szkolnym kolegą Krzysztofa Kieślowskiego, wędruje śladami reżysera po Sokołowsku i Wałbrzychu, szukając ludzi, którzy pamiętają chłopca, wspomnień po nim, miejsc i wydarzeń, które kształtowały jego wrażliwość i wyobraźnię
Mała Scena KCK
23 LISTOPADA – WTOREK
I POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00
OPOWIEŚCI (NIE TYLKO) KATYŃSKIE
1. (110) “OPOWIEŚĆ KATYŃSKA” [60’]
Wstrząsająca prawdą wyznania świadka ludobójczej zbrodni przedśmiertna filmowa spowiedź ks.Zdzisława Paszkowskiego, kapelana Rodzin Katyńskich.
2. (13) “PRYWATNE ŚLEDZTWO MAJORA ZAKIROWA” [17’]
Filmowa rekonstrukcja odkrywania tajemnicy Katynia przez nie mogącego się pogodzić z wymową faktów oficera KGB.
3. (24) “MAM PRAWO TU STAĆ” [18’]
Sprowokowana samą obecnością autora reporterska notacja nienawistnych zachowań “obrońców” Krzyża sprzed Pałacu Prezydenckiego w Warszawie.
4. (87) “PAWEŁ Z TARSU. POJEDNANIE ŚWIATÓW” [28’]
Jedna z kreatywnych opowieści filmowych trafnie zaprogramowanego edukacyjnego cyklu , przybliżającego we współczesnych realiach wspaniałe , zapoznane postaci wielkich myślicieli przeszłości
II POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00
OBRAZY ŻYCIA
5. (23) “PODSŁUCHANE ŻYCIE” [52’]
Portret Jana Józefa Lipskiego , którego nieustanne kłopoty z otaczającą rzeczywistością , korygującą jego “wspaniałe życie” wynikały po prostu z jego niezłomnej postawy uczciwego ideologa.
6. (38) “ALA Z ELEMENTARZA” [29’]
Malowany wszystkimi kolorami wszystkich życiowych pasji filmowy konterfekt Aliny Margolis – Edelmanowej , której niepospolitą drogę życiową “przepowiedział” legendarny twórca polskiego elementarza.
7. (20) “OBRAZY Z FABRYKI ŚMIERCI” [43’]
Ukraszona marzeniami i nadzieją na przetrwanie filmowa historia codziennego bytowania więźniów Auschwitz przez nich samych utrwalona pędzlem , kredą , węglem , ołówkiem , piórkiem, a także dłutem i młotkiem.
III POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30
PRAWDA, DOBRO I PIĘKNO
8. (80) “PRAWDA, DOBRO I PIĘKNO. FILM O BOHDANIE PORĘBIE” [37’]
Zobiektywizowana filmowa wiwisekcja rozdartej “polskością” duszy Bogdana Poręby – zdolnego twórcy, którego ideologiczna ortodoksja zaprzeczała jego artystycznym dokonaniom.
9. (43) “KOLBA, NA SZCZĘŚCIE” [53’]
Ujmująca klimatem optymizmu życiowego “historia choroby” opowiedziana przez przyjaciół Pięknego Człowieka , na co dzień poprzez sztukę oddalającego od siebie medyczny “wyrok śmierci”.
10. (97) “JUŻ NIE ZAPOMNISZ MNIE” [53’]
Oprawiona tytułową ramą przedwojennego przeboju , pełna ciepła ,ale i nostalgii sylwetka gwiazdora filmu i estrady – Aleksandra Żabczyńskiego, wieczną pamięć o którym zachowuje grono zakochanych fanek z pokolenia jego nieistniejących wnuków.
PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
ANDRZEJ KOZIEJA
DUŻA SCENA KCK
20:00
GALA OTWARCIA
OGÓLNOPOLSKIEGO NIEZALEŻNEGO PRZEGLĄDU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2010
POKAZ SPECJALNY FILMU
„NIEDOKOŃCZONY FILM / UNFINISHED FILM”
REŻ. YAEL HERSONSKI
PROD. NIEMCY, IZRAEL
W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad “uchwyceniem żydowskiego charakteru”. Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie.
Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy’ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a “normalne” życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów.
Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.
MAŁA SCENA KCK
24 LISTOPADA – ŚRODA
IV POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00
DEZERTERZY
11. (7) “ZESTRZELONY NAD CZECHOSŁOWACJĄ” [49’]
Zainspirowana poszukiwaniami córki zaginionego dokumentalna weryfikacja wydarzenia z roku 1975 , kiedy to pilot ostatniego polskiego dwupłatowca usiłował uciec z PRL-owskiego” raju”.
12. (18) “DEZERTERZY” [22’]
Dokumentalne świadectwo pokoleniowej niechęci do Ludowego Wojska Polskiego w pięciu reportersko zestrojonych “opowieściach niesamowitych” dezerterów, którzy w swoich zawodach wybili się ponad przeciętność.
13. (33) “TATA ZZA ŻELAZNEJ KURTYNY” [52’]
Przywołany tęsknotą synowskiej duszy i doświadczeniem sentymentalnej podróży do Kraju Ojca portretrodzinny Andrzeja Panufnika – znakomitego kompozytora , który uciekając na Brytyjskie Wyspy zrezygnował z uroków “socjalistycznej sławy”.
V POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00
ŚWIAT WEDŁUG…
14. (53) “NOWOHUCKA KRONIKA FILMOWA” [12’]
Oryginalny zapis codziennych wydarzeń w Nowej Hucie w formie kronikowego filmowego collage’u.
15. (73) “DO DNA” [20’]
Pouczający , ujmujący swą optymistyczną wymową reporterski” dokument nawrócenia” (psychicznego i fizycznego) nałogowego alkoholika.
16. (10) “PRZYJACIELE” [8’]
Reporterska impresja o sile przyjaźni , która dwóm niepełnosprawnym młodzieńcom pozwala normalnie przeżywać kolejny dzień życia dorosłego.
17. (71) “LECH MAJEWSKI. ŚWIAT WEDŁUG BRUEGELA” [45’]
Zrealizowana na planie filmu Lecha Majewskiego, który przenikając do wnętrza Breughelowskiego obrazu “Droga na Kalwarię ” pragnie przypominać ,że “każdy dramat skrywa codzienność”.
18. (78) “IMU – JESTEM TOBĄ” [3’]
Pełen młodzieńczego żaru i komputerowej wyobraźni filmowy plakat o sile miłości.
19. (17) “JAK ANTONISZCZAK ROBIŁ ŚWIAT” [15’]
Próba filmowej penetracji w fascynujący świat sztuki najbardziej oryginalnego z polskich animatorów , oglądającego Polaków w krzywym zwierciadle narodowej głupoty.
20. (30) “ARCYŚLĄZAK” z cyklu ETNICZNE KLIMATY [25’]
Reportaż w wypracowanej przez lata konwencji cyklu ukazujący sposób myślenia jednego z najbardziej otwartych polskich hierarchów kościelnych , który całe życie pozostał wierny Śląskowi.
21. (93) “KONIEC SEZONU” [5’]
Impresja o przemijaniu , w której pora roku podkreśla reakcje seniorów ,plażujących w Świnoujściu na pograniczu lata i jesieni.
VI POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30
GDZIE JEST TEN DOM…
22. (86) “AFRYKA MOJEGO DZIECIŃSTWA” [52’]
Filmowa wielowątkowa saga dokumentalna polskich emigrantów , którzy bytując w Afryce nie utracili ani na chwilę swoich polskich korzeni.
23. (9) “DOM” [44’]
Reporterska rekonstrukcja tragicznych wydarzeń wojny domowej w Gruzji w postaci rejestracji rocznicowego spotkania “cudownie ocalonych” w pogranicznym domu, który stał się schronieniem dla ludzi wszystkich zwalczających się nacji.
24. (10) “ALEKSANDRA JEDZIE DO POLSKI” [53’]
Pełna genealogicznych powikłań opowieść filmowa o odzyskaniu polskiej tożsamości narodowej przez dziewczynę już dosyć egzotyczną przez mieszankę krwi dla Rosjan z dalekiej Północy , pośród których wzrastała.
PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
KRZYSZTOF MIKLASZEWSKI
DUŻA SCENA KCK
20:00
SZTUKA DOKUMENTU – SPOTKANIE Z RYSZARDEM BUGAJSKIM
oraz
specjalny pokaz filmowy spektaklu “Śmierć rotmistrza Pileckiego” w reżyserii Ryszarda Bugajskiego
Fabularyzowany dokument Bugajskiego kapitalnie pokazuje system bezpieczeństwa w Polsce, który bezwzględnie i bezkrytycznie poddany był poleceniom i wskazówkom zza wschodnich mocodawców. Politycy, sędziowie, prokuratorzy wreszcie pracownicy służb bezpieczeństwa lojalnie wypełniali rozkazy radzieckich towarzyszy urzędujących na najważniejszych stanowiskach w powojennej Polsce. Nie było mowy o obiektywnym i uczciwym śledztwie. Tym bardziej nie można było spodziewać się sprawiedliwych wyroków. Tragizm bojowników AK oraz organizacji walczących o niepodległość zarówno z Niemcami i Rosjanami poległ na tym, iż wyroki skazujące, często na śmierć, zapadały nie w salach sądowych, lecz w gabinetach politycznych.
W realizacji Ryszarda Bugajskiego doskonale rozumiał to mający AK-owską przeszłość sędzia Jan Hryckowian kapitalnie odegrany przez Marka Kalitę. Podporządkowany terrorowi komunistycznemu panicznie bał się, iż z niewiadomych przyczyn nagle stanie się niewygodny i wraz z żoną w sfingowanym procesie zostanie skazany na śmierć.
Śmierć rotmistrza Pileckiego” to kapitalna lekcja historii zarówno dla młodych ludzi pragnących dowiedzieć się o mechanizmach “utrwalania” władzy ludowej zaraz po wojnie, jak i dla rzeszy starszych, którzy z niewiadomych powodów tęsknią za starym systemem zbudowanym i funkcjonującym w przeszłości na fundamencie zbrodni, cierpień i krwi wielu wybitnych Polaków.
Scenariusz i Reżyseria: Ryszard Bugajski
W rolach głównych: Marek Probosz (Rotmistrz Witold Pilecki), Marek Kalita (Sędzia podpułkownik Jan Hryckowian), Jacek Rozenek (Pułkownik UB Józef Różański), Gabriela Muskała (Maria Pilecka), Jan Monczka (Prokurator pułkownik Stanisław Zarakowski),
MAŁA SCENA KCK
22:00 – “DOKUMENT BY NIGHT 1” – NOCNY POKAZ SPECJALNY
GAZA: STREFA ŚMIERCI
REŻ. JAMES MILLER [77`]
KOREAŃSKIE NIEWOLNICE SEKSUALNE
REŻ. ANTHONY GILLMORE [77’]
już od 12-go roku życia porywano i siłą umieszczano w domach publicznych, gdzie żyły w okrutnych warunkach zmuszane do prostytucji. Szacuje się, że los ten dotknął ponad 200 tysięcy dziewcząt i kobiet koreańskich, które przymuszano do uprawiania seksu z kilkudziesięcioma mężczyznami
dziennie. Te, które przeżyły, nadal czekają na oficjalne przeprosiny i należne im odszkodowania.
MAŁA SCENA KCK
25 LISTOPADA – CZWARTEK
VII POKAZ KONKURSOWY
9:00 – 11:00
MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA
25. (51) “I RAZ, I DWA, I TRZY…” [12’]
Reporterskie odkrycie samorodnego wiejskiego talentu Sebastiana – kolejnego Janka Muzykanta , który – wbrew swemu prototypowi – już teraz , w jedenastym roku życia “zaklepał” sobie posadę organisty w parafialnym kościele.
26. (35) “KOMEDA – MUZYCZNE ŚCIEŻKI ŻYCIA” [52’]
Oddający charakter bohatera dokument muzyczny w collage’owych zderzeniach wspomnień “możnych tego artystycznego świata”, puszczających wodze ułańskiej fantazji z unikatowymi zapisami dokumentalnymi, uporządkowanymi z niemiecką precyzją.
27. (101) “STAL AKT NITY” [6’]
Impresja filmowa, próbująca znaleźć takie środki języka wizualnego przekazu , by oddać charakter muzyczno-ruchowego minidramu , zrealizowanego w postindustrialnej przestrzeni.
28. (113) “HARMONIA CHAOSU” [51’]
Ekspresywny , bo zrealizowany w “ogniu koncertowej walki”, portret Nigela Kennedy’ ego – wybitnego i wyrazistego wirtuoza , nie przebierającego w ocenach i komentarzach artysty, który całe swe życie podporządkował imperatywowi sztuki.
VIII POKAZ KONKURSOWY
12:00 – 14:00
OCZEKIWANIA
29. (82) “AFGANISTAN – TEN I TAMTEN CZAS” [22’]
Odwołująca się do historii filmowa refleksja nad charakterem kraju , wyniszczanego przez kolejne wojny.
30. (109) EXIT AFGHANISTAN [48’]
Zrealizowany z pełną poświęcenia odwagą wojenny reportaż , którego wstrząsające obrazy skutków walki równie mocno komentuje cykl rozmów z talibańskimi dowódcami i duchownymi.
31. (42) CZEKAJĄC NA DESZCZ [55’]
Dokument rysujący sens i znaczenie misji katolickich w najbardziej egzotycznych zakątkach globuw oparciu o trzy budujące biografie polskich księży.
IX POKAZ KONKURSOWY
17:30 – 19:30
POLSKA NA PLUSIE?
32. (8) “KERN” [56’]
Kontrowersyjna sylwetka Andrzeja Kerna – działacza opozycji i polityka , znanego adwokata łódzkiego , boleśnie przez los doświadczonego ojca , człowieka nie rezygnującego ze swych ideałów i zapamiętałego w walce.
33. (59) “POLAND – COUNTRY IN PLUS” [6’]
Dokumentalna “pigułka” prezentacji kraju w nowoczesnym reklamowym opakowaniu.
34. (88) “BALCEROWICZ – GRA O WSZYSTKO” [56’]
Potwierdzająca charyzmę i charakter Ojca Polskiej Transformacji filmowa spowiedź Leszka Balcerowicza w kontekście zarówno znakomicie dobranych wyimków PRL – owskiej rzeczywistości, jak i wstrząsających exemplów polskiej nienawiści i nietolerancji w wolnej Polsce.
PROWADZENIE POKAZÓW I DYSKUSJI Z TWÓRCAMI:
MARIAN CURZYDŁO
20:00
“TWARZE PSZONIAKA” – SPOTKANIE Z WYBITNYM POLSKIM AKTOREM WOJCIECHEM PSZONIAKIEM
W cyklu pierwszym w latach 70.tych Miklaszewski – podobnie jak całą 50-tkę swoich
bohaterów – odkrywał Wojciecha Pszoniaka jako “młodego zdolnego” “z krakowskiej prowincji”.
Dwadzieścia lat potem pokazując wraz z samym Pszoniakiem jego polską i międzynarodową karierę dojrzałego twórcy cieszył się z jego osiągnięć.
MAŁA SCENA KCK
22:00
“DOKUMENT BY NIGHT 2” – NOCNY POKAZ SPECJALNY
“Mein Kampf. Prawda o swastyce”
MAŁA SCENA KCK
26 LISTOPADA – PIĄTEK
9:00 – 11:00
WARSZTATY FILMOWE Z KRZYSZTOFEM MIKLASZEWSKIM, DYREKTOREM ARTYSTYCZNYM PRZEGLĄDU “NURT”.
“FILM DOKUMENTALNY A SERIAL”
Okazję do takowej unikatowej egzemplifikacji stworzyły ostatnie dwa lata twórczości Krzysztofa Miklaszewskiego , który najpierw w roku 2008 zrealizował pierwszy polski dokumentalny serial (8.odcinkowy ) o wojnie polsko-bolszewickiej WIELKA WOJNA NA WSCHODZIE 1919 -1921 dla DISCOVERY HISTORIA (po wielokrotnej emisji dostępny teraz na DVD , a rok później stworzył jego filmową syntezę (prod.Studio TANDEM TAREN TO Warszawa).
Uczestnikom seminarium zaprezentuje najpierw jeden odcinek serialu wraz ze szczegółowym komentarzem ,by następnie zderzyć go z filmem ,przynoszącym syntezę zjawiska.
Wielka Wojna na Wschodzie to fabularyzowany serial dokumentalny, który przedstawia wojnę polsko-bolszewicką niemal dzień po dniu. Do pierwszego starcia polsko-bolszewickiego dochodzi 14.02.1919. W tym dniu rozpoczyna się niewypowiedziana wojna z Rosją.
18 sierpnia ma miejsce Bitwa warszawska, jedno z największych zwycięstw w polskiej historii. Bitwa pod Warszawą jest przełomową bitwą w wojnie z bolszewikami. Rozpoczynają się masowe poddania bolszewików do polskiej niewoli.
Wojna kończy się w marcu 1921 roku podpisaniem traktatu ryskiego, w którym Rosja zgadza się między innymi na zapłacenie ogromnego odszkodowania stronie polskiej.
Do dzisiaj Polska nie dostała żadnych pieniędzy.
(Duża Scena KCK)
12:00
FILMOWE ODKRYCIA MARII MALATYŃSKIEJ
Projekcja filmu “Kiedyś w Afryce” w reżyserii Piotra Jaworskiego
Duża Scena KCK
16:00
SALON ODRZUCONYCH – DOKUMENTALNY PAMIĘTNIK
1. (1) PAMIĘTNIK LEO – REŻ. MAREK NOREK
2. (75) W POGARDZIE I CHWALE – WOJCIECH KORFANTY – REŻ. ALEKSANDRA FUDALA
3. (11) TAKI TO PLON – REŻ. EUGENIUSZ SZPAKOWSKI
4. (25) PAMIĘTNIK WANDY – REŻ. MAREK NOWAKOWSKI
PROWADZENIE POKAZU – ANDRZEJ KOZIEJA
Mała Scena KCK
19:00
GALA FINAŁOWA
Podczas GALI zaprezentowane zostaną piosenki ze spektaklu “W małym kinie – czyli historia kina opowiedziana przebojami muzyki filmowej” w wykonaniu artystów związanych ze Sceną Autorską STUDIO Kieleckiego Centrum Kultury.
Usłyszymy między innymi największe przeboje polskiego filmu okresu międzywojennego (“Miłość ci wszystko wybaczy”, “Ach śpij kochanie”) oraz niezapomnianą “Kołysankę” z filmu “Dziecko Rosemary” Romana Polańskiego.
MAŁA SCENA KCK