Program Festiwalu NURT 2016


FESTIWAL FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2016
21-25 LISTOPADA
PONIEDZIAŁEK, 21 LISTOPADA

 

18:00 – GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ WINDA

MAGIA ŚWIATŁA I CIENIA

Fotografie Benedykta Jerzego Dorysa ze zbiorów Muzeum Teatralnego w Warszawie.

Jest to zespół unikatowych zdjęć popularnych aktorek i aktorów teatralnych, filmowych i rewiowych sfotografowanych przez artystę w latach 1929-1939. Na wystawie będzie można zapoznać się z kanonami piękna obowiązującymi w latach trzydziestych XX wieku, jak również poznać modę lansowaną w tamtym okresie, np. szyfonowe i jedwabne spodnie damskie jako strój wieczorowy i balowy, czy spódnico-spodnie w kategorii mody sportowej. Artystyczny wymiar tej kolekcji to także utrwalony na portretowanych osobach klimat tamtych lat objawiający się sposobem uczesania, noszenia ubrań, pozowania w atelier. Niezwykły jest też – jak w każdej fotografii studyjnej – charakter i rodzaj oświetlenia. Głęboki profesjonalizm Dorysa sprawił, że fotografowane osoby są nie tylko bajecznie podświetlone, ale i magicznie “prześwietlone”. Największym atutem tej wystawy jest dobór fotografii, które – w dużej mierze – sam artysta, nagradzany wielokrotnie w kraju i za granicą (w 1968 r. otrzymał międzynarodowy tytuł “Honoraire Excellence F.I.A.P.”) wybral ponad czterdzieści lat temu (Galeria ZPAF w Warszawie, maj-czerwiec 1974 – “Aktorzy i moda lat trzydziestych”) na wystawę dokumentującą swoją twórczość w zakresie portretowej fotografii artystycznej.

 

 

WTOREK, 22 LISTOPADA

 

POKAZ I

9:00 – 11:30    DUŻA SCENA KCK

W CO GRA PUTIN?

 

1.    NOTATKI Z CIEMNOŚCI. ALEPPO                (88’)

REŻ. WOJCIECH SZUMOWSKI, MICHAŁ PRZEDLACKI

Przerażający spiętrzeniem śmiercionośnych sytuacji dokument z pierwszej linii frontu syryjskich bojowników, walczących z juntą Asada, wspieraną przez Rosjan.

 

2.    BAŁTYCKI POKER. W CO GRA PUTIN?            (55’)

REŻ. IWONA POREDA – ŁAKOMSKA

Próba filmowej penetracji postaw młodych Łotyszek w sytuacji wojennego zagrożenia i rosyjskich prowokacji granicznych.

 

 

POKAZ II

12:30 – 14:30    DUŻA SCENA KCK

DAJĄ RADĘ!

 

3.    CHEERLEADERKI                            (40’)

REŻ. SŁAWOMIR WITEK

Notacja filmowa trudnych przygotowań niepełnosprawnych dziewczynek do prawdziwie profesjonalnego występu cheerleaderek.

 

4.    DOTYK SPOJRZENIA                            (28’)

REŻ. ROMAN WASILUK

Filmowa rejestracja spotkań młodego artysty z rówieśnikiem, którego determinacja odzyskania wzroku, owocuje nie tylko religijną pasją wiary, ale i wspólnym, służącym niewidomym, projekcie artystycznym

 

5.    DRUŻYNA Z ZESPOŁEM                        (9’)

REŻ. MONIKA SKRZYPCZAK

Reportaż z zajęć ju-jitsu unikatowej  jaworzniańskiej grupy dzieci z Zespołem Downa, prowadzonej przez pasjonata – profesjonalnego mistrza tej dyscypliny.

 

6.    ROGAL DAJE RADĘ                            (12’)

REŻ. MONIKA MELEŃ

Reportażowa notacja aktywności pełnego aktywności niepełnosprawnego, bardzo świadomie wstępującego w swoje dorosłe życie.

 

7.    GDZIE JESTEŚ MARY ROSE?                    (29’)

REŻ. ZBYSZEK MAZIARZ

Reportaż , docierający do niepokornej filipińskiej biedaczki, której nieoczekiwana pomoc polskiego businessmana odmieniła całkowicie życie.

 

 

POKAZ III

17:00 – 19:00     MAŁA SCENA KCK

DOTKNIĘCIE ZŁA

 

8.    DOTKNIĘCIE ANIOŁA                        (60’)

REŻ. MAREK TOMASZ PAWŁOWSKI

Unikatowo artystycznie  ukształtowany  filmowy obraz cudownego ocalenia z Holocaustu rodziny oświęcimskiego rabina.

 

9.    KARSKI I WŁADCY LUDZKOŚCI                    (55’)

REŻ. SŁAWOMIR GRÜNBERG

Pełna dramatyzmu filmowa rekonstrukcja daremnych działań uzyskania międzynarodowej pomocy dla zabijanej przez Niemców w Polsce społeczności żydowskiej przez niezłomnego i nie mogącego się pogodzić z mechanizmem Holocaustu – kuriera polskiego – Jana Karskiego

 

20:00     – MAŁA SCENA KCK

ŚWIATOWE KINO

POKAZ PRZEDPREMIEROWY FILMU

“WEJŚCIE SMOKA!” reż. Mani Haghighi

Najbardziej tajemniczy i oryginalny obraz w konkursie głównym tegorocznego Berlinale!

Wydarzenia będące punktem zwrotnym w historii ukazanej w filmie miały miejsce w 1964 roku piętnaście lat przed rewolucją islamską (1979 roku). Agent policji zostaje wysłany na wyspę, która była miejscem zesłania dla przeciwnika szacha. Jeden z nich 62 dni przed zwolnieniem zginął. Agent odkrywa, że zesłaniec został zamordowany i upozorowano jego samobójstwo.

Twórcy filmu snują swoją fantastyczną intrygę uwiarygadniając akcje filmu fragmentami stylizowanymi na dziejący się współcześnie dokument, i normalnym trzymającym w napięciu filmem fabularnym ukazującym perypetie bohaterów (w czasie pierwszego pobytu na wyspie, drugiego, przesłuchań, i kilka lat po nich).

Film urzeka przepięknymi zdjęciami, intrygującą, fascynującą historią, dynamiczną akcją, niewyobrażalnie orzekającymi plenerami, irańską egzotyką (której specyficzność polega na tym, że jest ona jednocześnie niezwykła i daleka, i całkowicie zrozumiała dla Europejczyków).

 

 

ŚRODA, 23 LISTOPADA

 

POKAZ IV

9:00 – 11:30    – DUŻA SCENA KCK

UWAGA! INTERES!!

 

10.     JAK KUPILIŚMY BILING TELEFONU                (26’)

REŻ. JAROSŁAW JABRZYK

Reportażowa rekonstrukcja zakresu inwigilacji polskiego społeczeństwa przez rodzime tajne służby

 

11.     ŚLIMAKI.                                    (29’)

REŻ. GRZEGORZ SZCZEPANIAK

Filmowa satyra  na nieprofesjonalne businessowe “chciejstwo” polskich “żółtodziobów”.

 

12.     PASJA PO BABCI                            (29’)

REŻ. BEATA HYŻY – CZOŁPIŃSKA

Notacja filmowa, rejestrująca skuteczne funkcjonowanie w businessie tradycyjnej pasji przodków

 

13.     ANATOMIA STARTUPU                        (51’)

REŻ. ALESANDER DĘBSKI

Rejestracja kilku sposobów pełnego zawodowych sukcesów funkcjonowania w branży przez młodych polskich ambitnych “ludzi interesu”.

 

14.     NIEZŁY HIP-HOP: ARKADIO                    (20’)

REŻ. DAGMARA WYSOCKA, ŁUKASZ KRASNY

Zrealizowany w konwencji hip-hopu filmowy zapis marzeń budzącego się do aktywnego życie młodego ambitnego polskiego człowieka, in spe: prawdziwego nowoczesnego przedsiębiorcy.

 

 

POKAZ V

12:30 – 14:30    – DUŻA SCENA KCK

INNI

 

15.     INNY                                    (19’)

REŻ. ALLICJA GRZECHOWIAK

Reportażowy portret “odmieńca”, który w codziennym trudzie w pełni świadomego kształtowania swego wnętrza, potrafił nie tylko “odbić się od dna” ludzkiego poniżenia, ale – co ważniejsze – potrafił odnaleźć sens “zwyczajnego” życia.

 

16.     GORAN – THE CAMEL MAN                    (17’)

REŻ. MARCIN LESISZ

Filmowa sylwetka prawdziwie <wolnego> człowieka , prowadzący niezależny żywot przyjaznego naturze “łazika”.

 

17.     CZEŚĆ, DO ZOBACZENIA                        (20’)

REŻ. IZABELA SZUKALSKA

Przyjacielskie, filmowe wspomnienie niepowtarzalnej osobowości zmarłej przedwcześnie w bardzo dramatycznych okolicznościach katowickiej reporterki telewizyjnej.

 

18.     NAPISANE ŻYCIE. WISŁAWA SZYMBORSKA        (59’)

REŻ. MARTA WĘGIEL

Przepojony krakauerską atmosferą wspomnieniowej narracji filmowy konterfekt polskiej noblistki.

 

 

POKAZ VI

17:00 – 19:00     – MAŁA SCENA KCK

STRAŻNICY PAMIĘCI

 

19.     PRZY PLANTY 7/9                            (87’)

REŻ. MICHAŁ JASKULSKI, LAWRENCE LOEWINGER

Realizowany konsekwentnie przez lata  film dokumentujący pasję i siłę “odbrązowienia” rzuconej na Kielce przez powojenny pogrom Żydów klątwy programowego polskiego antysemityzmu.

 

20.     STRAŻNICY PAMIĘCI                        (26’)

REŻ. MARIUSZ MALEC

Próba filmowej “anatomii po latach” sobiborskiej zbrodni ludobójstwa zaplanowanej i konsekwentnie przeprowadzonej przez niemieckich zbrodniarzy

 

20:00     – MAŁA SCENA KCK

ŚWIATOWE KINO

“NIEZNANY LĄD” – POKAZ FILMOWEJ TRYLOGII LARISSY SANSOUR:
– “A SPACE EXODUS”
– “NATION ESTATE”
– “IN THE FUTURE THEY ATE FROM THE FINEST PORCELAIN”

ORAZ SPOTKANIE Z PANIĄ REŻYSER

LARISSA SANSOUR

Urodzona w Jerozolimie artystka, dla której film jest tylko jedną (choć może i najważniejszą!) z form wyrazu. Studiowała sztuki piękne w Kopenhadze, Nowym Jorku i Londynie.

Jej prace mają charakter interdyscyplinarny, są zanurzone we współczesnym dialogu politycznym i stanowią mądre połączenie dostępnych środków artystycznej wypowiedzi.

Można je oglądać  (między innymi) w takich miejscach jak: Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Królowej Zofii w Madrycie, Centrum Fotografii w Sydney czy w  City Museum of Contemporary Art w Hiroszimie.

Te trzy filmy (“A Space Exodus”, “Nation Estate”, “In The Future They Ate From The Finest Porcelain”) odkrywają różne aspekty zawirowań politycznych na Bliskim Wschodzie, poruszają tematykę strat, przynależności, dziedzictwa i tożsamości narodowej.

Za pomocą języka science-fiction i przejmującej filmowej impresji ta trylogia przedstawia wizję Bliskiego Wschodu na skraju Apokalipsy.

 

 

CZWARTEK, 24 LISTOPADA

 

POKAZ VII

9:00 – 11:30    – DUŻA SCENA KCK

ŻYCIE, ŻYCIE…

 

21.     ŻYCIA NIE MOŻNA ZMARNOWAĆ                (55’)

REŻ. KRZYSZTOF TADEJ

Filmowa rekonstrukcja sensu ofiary dwóch współczesnych polskich misjonarzy w peruwiańskich Andach.

 

22.     HEJT, KTÓRY NISZCZY ŻYCIE                    (31’)

REŻ. ENDY GĘSINA-TORRES

Reporterski rejestr tragicznych skutków drastycznego internetowego hejtu.

 

23.     ŻYJĄC Z WARSZAWĄ                        (40’)

REŻ. JONATHAN RAMSEY

Przewrotna pochwała zachodnich businessmanów “swojej” nowej państwowej stolicy, którą – zgodnie z ich wyborem – stała się Warszawa.

 

24.     JEDEN KLUB, JEDNA MIŁOŚĆ, JEDNO MARZENIE    (20’)

REŻ. MONIKA GAŁĄZKA

Filmowo-reportażowe egzemplum właściwie oddziałującego sportowego mecenatu

 

 

POKAZ VIII

12:30 – 14:30    – DUŻA SCENA KCK

NIEZAPOMNIANI

 

25.     HAKERZY “SOLIDARNOŚCI”                    (51’)

REŻ. GRZEGORZ LINKOWSKI

Filmowa “anatomia sukcesu” przywołująca i ujawniająca  po latach kulisy niesłychanie sprawnego i skutecznego działania podziemnej radiostacji “Solidarności” w Świdniku

 

26.     SKAZANI NA ZAPOMNIENIE                    (12’)

REŻ. KATARZYNA SIERADZKA, KRZYSZTOF DZIEWIĘCKI

Relacja filmowa, rejestrująca przebieg procesu przywracania czci i chwały szczątkom powojennych bojowników o demokratyczną Polskę, skrytobójczo zamordowanych przez komunistycznych siepaczy

 

27.     KSIĄDZ                                    (55’)

REŻ. MARIA DŁUŻEWSKA

Wstrząsający wymową wielu nieznanych zbrodniczych detali obraz likwidacji niezłomnego  kapelana “Solidarności” – dziś: błogosławionego –  księdza Jerzego Popiełuszki.

 

 

POKAZ IX

17:00 – 19:00    – MAŁA SCENA KCK

KIEDY TEN WIATR USTANIE

 

28.     KULOODPORNA PANI                        (23’)

REŻ. KRZYSZTOF ŻUROWSKI

Filmowa opowieść o współczesnych losach naddonieckich rodzi, szukających schronienia we Lwowie.

 

29.     MARDIN                                    (23’)

REŻ. ANDRZEJ SZYPULSKI

Relacja filmowa, która niespodziewanie wykraczając poza schemat wydarzeniowej reporterki, próbuje zrozumieć syryjski konflikt poprzez myślenie Turków – mieszkańców graniczącej z Syrią mieściny.

 

30.     KIEDY TEN WIATR USTANIE                    (66’)

REŻ. ANITA ASTRID GABRYEL

Wstrząsający filmowy obraz politycznej presji, dosięgającej rodzin krymskich Tatarów, zmuszanych do porzucania ojczystej ziemi

 

20:00        – MAŁA SCENA KCK

POKAZ SPECJALNY FILMU “KABARET ŚMIERCI” W REŻYSERII ANDRZEJA CELIŃSKIEGO.

“Kabaret śmierci” to koprodukcja Redakcji Filmu Dokumentalnego i Reportażu TVP 2 oraz Grupy dr. A.R. Kwiecińskiego. Opowiada o artystach żydowskiego pochodzenia walczących o przetrwanie za pomocą jedynej dostępnej im broni – twórczości muzycznej, teatralnej i filmowej. Przed hitlerowskim aparatem represji bronią się za pomocą żartu, przedstawień kabaretowych, skeczy, spektakli, piosenek, koncertów. Organizują je w obozach koncentracyjnych i gettach. Walczą o życie, ale przede wszystkim o duszę i godność.

 

 

PIĄTEK, 25 LISTOPADA

 

11:00        – DUŻA SCENA KCK

WARSZTATY Z KRZYSZTOFEM MIKLASZEWSKIM

 

13:00     – MAŁA SCENA KCK

ŚWIATOWE ODKRYCIA MARII MALATYŃSKIEJ –

POKAZ FILMU “PIANO” – REŻ. VITA MARIA DRYGAS

oraz SPOTKANIE Z PANIĄ REŻYSER

Jedną z głównych bohaterek filmu Vity Drygas jest studentka Konserwatorium Muzycznego w Kijowie, która ocaliła pianino niesione na barykady. Uratowane pianino, pierwotnie miało stać się jednym z elementów konstrukcji szańców na ukraińskim Majdanie. Zamiast tego stało się symbolem i ważnym uczestnikiem rewolucji. Instrument połączył losy czworga zupełnie różnych osób – Antonettie, pierwszej wykonawczyni muzyki Chopina i ojczystego hymnu na Majdanie, Lyudmily Chichuk, światowej sławy kompozytorki, żołnierza Volodimira oraz Bohdana, zamaskowanego mężczyzny, który odkrył w sobie miłość do niezwykłego pianina.

Siła oddziaływania pianina okazała się jednak znacznie większa – zjednoczyła niemal wszystkich protestujących na Majdanie, którzy wspólnie – na przekór zimnu i niedogodnościom – śpiewali poruszające pieśni ludowe i hymn Ukrainy. Muzyka okazała się groźniejsza niż butelki z koktajlami Mołotowa, a władza nazwała grających “piano ekstremistami”.

VITA MARIA DRYGAS

Reżyserka i autorka zdjęć. Urodziła się w 1984 roku w Wilnie. Absolwentka filologii    francuskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Studiowała fotografię w PWSFTViT w Łodzi. Ukóczyła program Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Andrzeja Wajdy. Obecnie studentka ostatniego roku na wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Zadebiutowała krótkometrażowym filmem dokumentalnym “Nóż w wozie”.

 

19:00        – MAŁA SCENA KCK

GALA FINAŁOWA XXII FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2016

WSPOMNIENIE ANDRZEJA KOZIEI – POKAZ FILMU “KOZIEJKO” W REŻYSERII EDYTY RUSZKOWSKIEJ